Tulburarile de ritm circadian

Tulburarile de ritm circadian apar atunci când ritmul de somn - veghe al unui individ nu este corect sincronizat cu mediul înconjurător și interferează cu activitatea cotidiană. La nivelul creierului uman exista un ‘'ceas biologic'' care controlează ritmul activităților și funcționării organismului: de exemplu indica momentul în care trebuie sa mergem la culcare și pe cel în care trebuie sa ne trezim. Ciclul normal de somn-veghe este codificat genetic, ar trebui să aibă aproximativ 24 de ore și să fie sincronizat cu factorii mediului înconjurător, în special lumina și întunericul (somn în timpul nopții și veghe în timpul zilei). Când se creaza o sincronizare între ritmul biologic de somn veghe al unei persoane și mediul înconjurător, somnul poate fi destructurat, reparator și conduce în mod secundar la disfuncționalități în viața cotidiană. Aceste tulburări de ritm circadian pot fi temporare, cauzate de factori externi - ca de exemplu obiceiuri legate de somn (culcare și trezire la ore târzii), munca în schimburi de noapte, călătorii (diferențe de fus orar). În unele situații însă aceste tulburări pot fi de durată, ca o consecință a disfuncției ceasului biologic intern, în contextul unei afectiuni medicale sau conditionată genetic. Simptomele imediate sunt nespecifice - insomnie, oboseală, disfuncții cognitive, tulburări de comportament, dar pe termen lung consecințele pot fi afectiuni cardiace, digestive, renale, imunologice. Diagnosticul tulburarilor de ritm circadian necesită o evaluare clinică amanunțită, incluzând o anamneză precisă a obiceiurilor legate de somn, completarea unui jurnal de somn pentru o perioada de 7-14 zile, dar și teste hormonale din sânge și salivă precum și o actigrafie. Actigrafia folosește dispozitive tip brățară care trebuie purtate constant 1-2 săptămâni și care permit monitorizarea stării de veghe și somn, oferind informații asupra cronotipului. Odată diagnosticate, tulburările de ritm circadian pot fi tratate cu ajutorul unor produse medicamentoase (care facilitează adormirea la ore corecte sau menținerea stării de veghe), cu ajutorul terapiei cu lumină, care stimulează starea de veghe, și nu în ultimul rand, cu ajutorul unor reguli de igienă a vieții și somnului.